Search
Close this search box.

Priljubljenost različnih živilskih trgovcev med vegani in vegetarijanci v Sloveniji

Za potrebe študija ekonomije je Penelopa Slosar opravila raziskavo, v kateri se je osredotočila na priljubljenost različnih živilskih trgovcev med vegani in vegetarijanci pri nas. Uporabljena metoda v raziskavi je bila spletna anketa, ki je bila objavljena na portalu 1ka.si.

Veganska in vegetarijanska ponudba je vsak dan širša. “Specializirane” veganske in vegetarijanske izdelke, kot so rastlinska mleka, rastlinski siri, nadomestki mesa itd., danes lahko kupimo praktično pri vsakem klasičnem živilskem trgovcu. Število specializiranih prodajaln, ki se ukvarjajo izključno s prodajo rastlinske hrane, se povečuje.

V Sloveniji po podatkih Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) vegani in vegetarijanci predstavljamo dobra 2 % prebivalstva, kar je približno 40.000 oseb (vir: https://nijz.si/publikacije/razlicni-vidiki-prehranjevanja-prebivalcev-slovenije/).

V Penelopini raziskavi je sodelovalo 229 oseb, kar pomeni, da dobljeni rezultati prikazujejo dejansko stanje za Slovenijo (za legitimne rezultate za celotno Slovenijo (2 milijona prebivalcev) bi bilo potrebnih 500 odgovorov). Delež veganov v raziskavi je bil 61%, vegetarijancev 39%. Slaba polovica jih živi v večjem mestu, dobra polovica pa v manjšem mestu oz. na podeželju. Vprašalnik je bil kasneje razdeljen v dva sklopa: prvi sklop se je navezoval na specializirane trgovine z rastlinsko prehrano, drugi sklop pa je bil vezan na klasične živilske trgovce.

Večina veganov in vegetarijancev pozna vsaj eno izmed specializiranih trgovin z rastlinsko prehrano in je pri njej že opravila nakup; največ jih pozna trgovino Kalček, sledita ji Vegansko.si in Norma.si. V povprečju opravijo nakup nekajkrat letno. Polovica vprašanih bi nakup opravila pogosteje, a ga zaradi logističnih in finančnih razlogov ne (oddaljenost in cena izdelkov).

Priljubljenost klasičnih trgovcev je bila merjena po naslednjih kriterijih: pogostosti obiska/nakupa, ponudbe, cene ter všečnosti lastne blagovne znamke veganskih in vegetarijanskih izdelkov trgovca.  Vprašani najpogosteje kupujejo v Sparu, Lidlu in Hoferju; te trgovine so prejele tudi najvišje ocene glede na ponudbo, cene in izdelke lastnih blagovnih znamk.

Iz raziskave je mogoče ugotoviti, da so vegani in vegetarijanci naklonjeni specializiranim trgovinam, vendar se te pogosto nahajajo le v večjih mestih (Ljubljana, Maribor) zato so manj dostopne prebivalcem manjših mest in podeželja. Veliko vlogo pri oceni klasičnih trgovcev igra lastna blagovna znamka. Veganski in vegetarijanski izdelki, ki se smatrajo kot nadomestki mesa, mlečnih izdelkov in jajc, imajo v splošnem višjo ceno. Vprašani se raje odločajo za nakup v trgovinah, kjer imajo lastno znamko s široko ponudbo veganskih in vegetarijanskih izdelkov in lahko posledično nakup opravijo (nekoliko) ceneje.

Podrobnejši rezultati ankete:

1 – kopija 450.PNG

 

 

2 – kopija 450.PNG

 

 

3 – kopija 450.PNG

 

 

4 – kopija 450.PNG

 

 

5 – kopija 450.PNG

 

 

6 – kopija 450.PNG

 

 

7 – kopija 450.PNG

 

 

8 – kopija 450.PNG

 

 

Pripravila: Penelopa Slosar

Datum objave: 8. 12. 2023

DELI STRAN: