FAQ

Spodaj najdete odgovore na nekaj najbolj pogostih vprašanj o veganstvu. Če imate tudi vi kakšno vprašanje, nam ga pošljite na info@vegan.si. V najkrajšem možnem času vam bomo odgovorili.

 

Ali je veganska prehrana zdrava?

Vsekakor! Uravnotežena veganska prehrana, ki vsebuje veliko različnega svežega sadja, zelenjave, žitaric, stročnic, oreščkov in semen, je najbolj zdrav način prehranjevanja in zagotavlja vse hranilne snovi, ki jih potrebujete, poleg tega pa vsebuje več antioksidantov in manj nasičenih maščob ter holesterola. Vendar pa je lahko vsak način prehranjevanja nezdrav, če ne jeste prave hrane. Prehranjevanje z burgerji, pomfrijem, čokolado, pecivom, sladkarijami in pico je v vsakem primeru nezdravo, ne glede na to, ali gre za vegansko hrano ali ne.

Hrana živalskega izvora vsebuje veliko nasičenih maščob in ne vsebuje vlaknin, medtem ko je v hrani rastlinskega izvora zelo veliko vlaknin in malo nasičenih maščob. Holesterol je prisoten le v hrani živalskega izvora, ta pa je poleg prehrane, ki vsebuje veliko nasičenih maščob, povezana z večjim tveganjem za bolezni, kot so bolezen srca, debelost, sladkorna bolezen in rak. Visok vnos živalskih beljakovin med drugim poveča tudi tveganje za osteoporozo in ledvične kamne. Rastlinske beljakovine s temi boleznimi niso povezane.

Nazaj na vrh

Ali bom zaužil dovolj beljakovin?

Dovolj visok vnos beljakovin ni tako problematičen, kot si mislite. Povprečen odrasel človek potrebuje le približno 42 g beljakovin na dan, vendar večina ljudi, vključno z vegani, zaužije veliko več od te količine. Dovolj beljakovin rastlinskega izvora boste zlahka zaužili s polnovredno rastlinsko hrano. Tako vegani kot vsejedi zaužijejo povprečno 170 % potrebne količine bejakovin.

Nazaj na vrh

Kako bom v telo vnesel dovolj železa?

Obstaja veliko rastlinskih virov železa, kot so temno zelena listnata zelenjava, fižol, leča, žitarice, oreščki in semena. Vitamin C pomaga pri absorpciji železa, zato je veganska prehrana s tega stališča ugodnejša, saj običajno vsebuje več vrst sadja in zelenjave. Absorpcija železa je boljša, če ob obroku pojemo svež sadež, surov paradižnik ali spijemo majhno količino sadnega soka. Če vas skrbi vnos železa, med jedjo ne pijte čaja ali rdečega vina. Tanini iz čaja in vina lahko ovirajo absorpcijo železa. Ker je lahko prevelika količina železa v telesu zdravju škodljiva, jemanje prehranskih dopolnil z železom na splošno ni priporočljivo, razen v primerih, ko je bilo pomanjkanje ugotovljeno s krvnimi preiskavami. Če že uživate prehranska dopolnila z železom, preverite, ali niso morda živalskega izvora, npr. iz jeter.

Nazaj na vrh

Ali potrebujem dodatke kalcija, če ne jem mleka in mlečnih izdelkov?

Dovolj visok vnos kalcija je pomemben, pa vendar mleko in mlečni izdelki niso edini vir kalcija. Dobri rastlinski viri kalcija so mandlji, lešniki, pistacije, amarant, artičoke, fižol, brokoli, ohrovt, cvetača, zelje, korenček, suhe fige, tofu, sončnična in sezamova semena, čičerika itd.. Dodaten kalcij je mogoče pridobiti iz hrane, ki ima kalcij dodan, kot so nekatere vrste sojinega ali riževega mleka, pomarančni sokovi in žitarice za zajtrk (preverite deklaracijo, da se prepričate).

Zaužitje zadostnih količin kalcija samo po sebi ne zagotavlja, da bomo imeli močne in zdrave kosti. Pomembno je, da vsaj trikrat na teden izvajamo vaje z utežmi, saj morajo biti, tako kot mišice, tudi kosti obremenjene, da ostanejo močne. Zagotoviti si moramo tudi zadosten vnos vitamina D, ki je pomemben za optimalno absorpcijo kalcija. Dnevno zadostuje že približno 15 do 30 minut sončenja brez sončne kreme (izogibajte se vročega opoldanskega sonca). Vitamin D lahko dobite tudi s prehranskimi dodatki, vključno z multivitaminskimi dodatki. Vitamin D ni vedno veganskega izvora, zato poiščite le veganska prehranska dopolnila.

Nazaj na vrh

Ali vegani res težko vnesejo dovolj vitamina B12?

Z raznoliko in pestro rastlinsko nepredelano prehrano, ki je kalorično dovolj visoka in polnovredna, se lahko zagotovijo vsi potrebni minerali, vitamini, zdrave maščobe, beljakovine in ostale pomembne hranilne snovi. Edina izjema je vitamin B12, ki ga ustvarjajo bakterije v debelem črevesju. Ker pa teh bakterij zaradi načina pridelovanja v rastlinski prehrani običajno ni, je treba ta vitamin dodati k živilom. V hrani živalskega izvora je vitamin B12 sicer prisoten (prav tako so ga proizvedle bakterije iz zemlje, ki jo je skupaj z rastlinsko hrano zaužila žival), vendar le-tega zaradi vezave na beljakovine težje izkoristimo v primerjavi s prostim vitaminom, zato se tudi pri vsejedcih, najpogosteje v starosti, pogosto pojavlja pomanjkanje vitamina B12 (predvideva se povezava z degenerativnimi obolenji). O uživanju dodatka vitamina B12 bi tako morali razmisliti tudi vsejedci.

Nazaj na vrh

Ali ima prehod na vegansko prehrano kakšen razstrupljevalen učinek?

Odgovor na to vprašanje je odvisen od vašega trenutnega načina prehranjevanja in načina veganskega prehranjevanja, ki ga boste izbrali. Prehod na veganstvo vsak posameznik doživlja drugače. Obstaja zdrava veganska prehrana in obstaja veganska hitro pripravljena prehrana.

Zdrava veganska prehrana vsebuje veliko sadja, zelenjave, stročnic (leče, čičerike, fižola, rdeče leče, zelenega graha itd.) in žitaric (ovsa, ječmena, rjavega riža, kvinoje, ajde itd.) ter manjše količine oreščkov in semen. Ljudje, ki se odločijo za zdravo vegansko prehrano, pogosto že v prvem ali drugem tednu poročajo o mnogih spremembah v telesu. Te spremembe so hitrejša prebava (črevesje pri veganski prehrani je čistejše in bolj učinkovito), nižji krvni pritisk in nižji nivoji sladkorja v krvi, manj bolečin zaradi različnih bolezenskih stanj (artritis, putika itd.), izgubljanje telesne teže, izboljšanje stanja kože ali izginotje kožnih obolenj/izpuščajev in izboljšanje simptomov, ki so posledica prebavnih težav, npr. pekočega občutka za prsnico.

Preprosto povedano, s sprejetjem veganske prehrane izločimo iz telesa vse tiste sestavine živalskega izvora, ki lahko povzročijo ali poslabšajo vnetja, bolečine in druga stanja v telesu, npr. težave z arahidonsko in sečno kislino. Prenehanje uživanja mlečnih izdelkov nam lahko pomaga pri očiščenju sinusov in zmanjša bolečine v sklepih (poleg mnogih drugih koristi za zdravje). Veganska prehrana prav tako izključuje vse oblike holesterola, ki ga najdemo le v sestavinah živalskega izvora.

Če redno uživate meso, ocvrto hrano in mlečne izdelke, kot so maslo, mleko in sladoled, nato pa začnete z zdravo vegansko prehrano, boste verjetno opazili nekatere razstrupljevalne simptome. Lahko se pojavijo takrat, ko se telo pomika iz zakisanega in preobremenjenega stanja k bolj alkalnemu, zdravemu stanju in so znak, da se telo poizkuša uravnotežiti in postati zdravo.

Ti znaki lahko vključujejo glavobole in zamašene sinuse ali pa le izcedek iz nosu, nelagodje v prebavnem sistemu, morda akne, občutek utrujenosti ali razdražljivosti ter splošno slabše počutje prvih nekaj dni do enega tedna. Če je bilo vaše telo kot posledica vašega prejšnjega prehranskega režima močno zakisano in podhranjeno, boste morda imeli občutek, kot da ste prehlajeni, kar je le znak, da se telo samo poizkuša očistiti z izločanjem sluzi iz telesa. Verjetno se bo povečala pogostost iztrebljanja, prav tako pa tudi pogostost uriniranja, saj boste s sadjem in zelenjavo vnesli več tekočine.

Zapomnite si, ti simptomi so lahko posledica vašega prejšnjega načina prehranjevanja, ki je obremenjevalo telo in prebavni sistem. Sedaj, ko začenjate z novim, zdravim, veganskim načinom prehranjevanja z obilico rastlinskih hranil, vitaminov in mineralov, lahko telo vloži več energije v čiščenje stare navlake in poizkuša pridobiti zdravje in vitalnost v delih telesa, ki so bili preobremenjeni.

Nazaj na vrh

Kaj je narobe z uživanjem mlečnih izdelkov?

Mnogo ljudi se sploh ne zaveda krutosti mlečne industrije. Krava ima, tako kot človek, mleko le takrat, ko ima mladička, saj ga mora hraniti. Krave mlekarice so torej prisiljene v stalno brejost, stalno rojevanje telička za teličkom in da bi še naprej dajala mleko, so ji vsi telički odvzeti kmalu po rojstvu. Tako življenje je za krave zelo stresno, zato jih večinoma ubijejo že pri 3 letih starosti, medtem ko je njihova naravna pričakovana življenjska doba med 20 in 25 let. Ubite mlekarice v čredi zamenjajo nove samičke, medtem ko so samčki nezaželjeni stranski produkt mlečne industrije. Ali jih vzredijo za hrano ali pa so ubiti kmalu po rojstvu. Mleko in mlečni izdelki so polni nasičenih maščob in holesterola in jih povezujejo z debelostjo, srčnimi bolezni, rakom, sladkorno boleznijo in osteoporozo. Mleko in mlečni izdelki lahko povzročijo tudi pomanjkanje železa in s tem slabokrvnost pri dojenčkih in majhnih otrocih.

Nazaj na vrh

Ali niso jajca iz proste reje v redu?

Večina kokoši iz proste reje živi v natrpanih lopah. Mesto na prostosti je navadno omejeno na majhen, ograjen prostor s tako majhnimi izhodnimi luknjami, da veliko kokoši nesnic sploh ne more skoznje in zato nimajo dostopa do zunanjosti. Kokoši lahko dočakajo tudi 10 let, vendar jih pogosto ubijejo že po letu ali dveh, ko se zmanjša njihova nesnost. Kokoši nesnice iz proste reje so potomci matičnih ptic, ki jih vse njihovo življenje zadržujejo v natrpanih, umazanih lopah brez dostopa do zunanjosti. Kokoši in petelini so nastanjeni skupaj z namenom, da se stalno parijo. Kokoši ne morejo pobegniti in nimajo miru pred petelini, po hrbtu izgubijo perje, postanejo rdeče in obolele. Živijo bedno življenje in ko so stare komaj 18 mesecev, jih pošljejo v klavnico.

Mlade kokoši, potomke teh matičnih ptic, so poslane v prosto rejo, hleve ali lope s kletkami, piščančki moškega spola pa so neželen stranski produkt in jih ubijejo kmalu po izvalitvi. Ponavadi jih še žive zmeljejo v maceratorju (industrijskem mešalniku).

Nazaj na vrh

Ali je veganska hrana dobrega okusa in pestra?

Seveda! Vse, kar nas omejuje na poti k prehranjevanju z neverjetnim izborom slastne veganske hrane, je naša kultura. Vedno bolj smo programirani, da uživamo močno procesirano, na živalih osnovano prehrano. Kljub temu pa je na razpolago veliko veganskih izdelkov in receptov in na trg jih prihaja vse več. Nekateri vam bodo všeč, drugi pač ne, tako kot pri kateri koli drugi prehrani. Našli boste svoje najljubše jedi in morda boste celo presenečeni, da je večina hrane, ki jo že jeste, veganske ali pa se jo da zlahka prilagoditi.

Rastlinska prehrana je lahko najbolj raznolika in pestra hrana na svetu. Vse je odvisno od vaših izbir in želja. Danes lahko izbiramo med ogromno različnimi vrstami živil rastlinskega izvora čez celo leto, ki so nam vedno na voljo v vseh supermarketih, tržnicah in trgovinah z zdravo prehrano. Ne smemo pozabiti, da tudi mesu okus pravzaprav dajejo začimbe in da samo po sebi nima (za ljudi) privlačnega okusa (za razliko od mesojedih živali, ki ga jedo surovega in brez začimb). Ko se začnemo prehranjevati z rastlinsko hrano, spoznavamo pester spekter različnih okusov in barv, in posledično tudi v resnici jemo raznoliko in uravnoteženo hrano. Pri tem je potrebno poudariti, da raznolikost in uravnoteženost določajo predvsem izbira sestavin, in ne toliko njihove kombinacije. Z drugimi besedami 10 do 15 enih in istih sestavin, iz katerih je sestavljen povprečni (vsejedi) tedenski jedilnik mnogih Slovencev, ne predstavlja niti raznolikega, še manj pa uravnoteženega načina prehranjevanja.

Nazaj na vrh

Ali je med veganski?

Med je živalski produkt in zato se ga vegani izogibamo. Presenetljivo veliko čebel je tovarniško gojenih in živijo v nenaravnih pogojih. Čebelja kraljica je pogosto umetno oplojena, poščipajo ji krila in jo zamenjajo (ubijejo) po 1 ali 2 letih (normalna življenjska doba je približno 5 let). Mnoge čebele so žrtve nabiranja medu in transporta. Uporabljajte raje agavin nektar ali javorjev zlati sirup.

Nazaj na vrh

Kje naj poiščem informacije, kaj lahko jem in kaj ne?

Čisto enostavno: pojeste lahko vse, kar je rastlinskega izvora, in ničesar, kar je živalskega izvora. Prijetno presenečeni boste, mnogo več je tistega, kar lahko jeste, kot pa tistega, česar ne smete. Na primer, naravne dobrote, neomejeno sadja in zelenjave, oreščki, stročnice in tudi vaša običajna hrana, ki jo imate doma, torej testenine, riž in kruh. Dokler se ne seznanite, katere znamke so veganske, preverjajte deklaracije, ker lahko nekateri izdelki vsebujejo jajca in/ali mleko. Bodite pozorni tudi pri procesirani hrani. Mnogo vegetarijanskih izdelkov vsebuje jajca in/ali sir. Vse več deklaracij je že jasno opredeljenih, ali je izdelek primeren za vegane in sedaj, ko je veganstvo v porastu, bi to morala postati že stalna praksa pri označevanju živil.

Nekateri proizvodi živalskega izvora, ki se pogosto skrivajo v izdelkih:

  • želatina (prekuhani deli živali, kot so npr. kosti, koža, hrustanec in vezi),
  • kazein (mlečni protein), 
  • kohineal (živilsko barvilo iz zmletih insektov),
  • vitamin D3 (iz maščobe ovčje volne),
  • čebelji vosek,
  • sirilo (encim iz govejega želodca, ki se uporablja pri izdelavi sira),
  • laktoza,
  • mlečna kislina (lahko je živalskega ali rastlinskega izvora).

Popoln seznam, katerim dodatkom se izogibati, najdete na spletni strani http://vegan.si/ziveti-vegansko/prehrana/neveganski-dodatki/.

Na spletni strani http://vegan.si/ziveti-vegansko/prehrana/veganski-prehrambeni-izdelki/ pa smo za vas pripravili sezname veganskih izdelkov po kategorijah, ki jih najdete v slovenskih trgovinah.

Nazaj na vrh

Ali lahko uživam izdelke, ki imajo na deklaraciji navedeno, da lahko vsebujejo sledove jajc ali mleka? 

To pa je nekaj, o čemer se boste morali odločiti sami. Opomba ,Lahko vsebuje sledove ...' običajno pomeni le, da izdelek prihaja iz obrata, v katerem uporabljajo tudi jajca in mleko. To pa ne pomeni, da so jajca in mleko tudi dejanska sestavina izdelka. Besedilo je tam običajno zaradi omejitve odgovornosti v primeru, če ima nekdo alergijo na določeno sestavino (ugotovili boste, da so v glavnem napisani le alergeni, npr. jajca, mleko, morska hrana in arašidi). Možnost, da bi izdelek vseboval tako sestavino, je običajno zelo majhna in če že, bi bila količina verjetno zanemarljiva. V primeru, da imate alergijo na katero od sestavin, se je seveda izogibajte.

Nazaj na vrh

Ali lahko še vedno jem v restavracijah?

Da, seveda lahko. Kadar boste jedli zunaj, vam največjo izbiro zagotavljajo veganske ali vegetarijanske restavracije. V večini restavracij pa imate na razpolago več možnosti. Preverite vegetarijanske menije, možno je, da so nekateri tudi veganski, ali pa se jih da enostavno prilagoditi tako, da npr. izpustimo sir.
Na spletni strani www.vegan.si/ziveti-vegansko/prehrana/restavracije/ najdete restavracije in druge ponudnike hrane, kjer je na voljo veganska hrana.

Nazaj na vrh

Kaj lahko uporabljam namesto kravjega mleka?

Na voljo je široka paleta različnih vrst mleka, ki niso živalskega izvora. Vaš lokalni supermarket ima verjetno najbolj običajne vrste (sojino in riževo mleko), mnoge trgovine z zdravo prehrano, ekološke trgovine in azijski supermarketi pa ponujajo manj običajne vrste, npr. lešnikovo, ovseno, kvinojino in konopljino mleko. Te izdelke lahko najdete na policah ali v hladilnikih. Vsi proizvodi imajo različne količine maščob, beljakovin, vitaminov itd., zato preverite deklaracije in se odločite, kateri vam najbolj ustreza. Nekateri so aromatizirani, drugi so obogateni z določenimi minerali, npr. kalcijem.

Nazaj na vrh

Kaj lahko uporabljam namesto sira in drugih mlečnih izdelkov?

Na trgu obstaja široka paleta izdelkov, kot so veganska margarina, maslo, smetana, kremni sir in drugi siri, sladoledi in jogurti. Preglejte našo stran veganska shramba in sezname veganskih izdelkov za podrobnosti o nekaterih izdelkih, ki so na voljo.

Nazaj na vrh

S čim lahko nadomestim meso, npr. kadar pečem na žaru?

Če ste ravno pričeli z veganskim načinom prehrane, je možno, da boste pogrešali »mesni« del obroka in ne boste vedeli, kaj pripraviti. Vendar pa je na voljo mnogo proizvodov, ki jih lahko uporabite namesto mesa. Nekateri bolj enostavni za uporabo so ,ponarejeni' mesni burgerji, klobase, zelenjavno mleto meso, zrezki in pečenke. Preverite sestavine, ker lahko nekateri izdelki vsebujejo jajca in/ali mlečne produkte. Azijske trgovine pogosto ponujajo veliko izbiro zamrznjenega ,ponarejenega' mesa, vključno s ponaredki svinjine, race, govedine, piščanca in rakcev. Obstajajo tudi veganske različice slanine, raznih salam, piščanca in šunke v kosih. Če teh izdelkov ne najdete v trgovini, jih lahko naročite tudi preko spletnih strani, npr. http://www.prema.si/ ali http://vegesnek.si/.

Poizkusite tudi tofu, sejtan in tempeh. Vsi vsebujejo veliko beljakovin in lahko iz njih pripravimo slasten, izvrsten obrok, ki odlično nadomesti meso. Če recept zahteva piščanca ali govedino, ju lahko enostavno zamenjate z vegansko različico katerega koli izmed njiju, ali pa poizkusite miso*, ki je odličen način za obogatitev okusa. V seznamu 'Glavne jedi in delikatesni izdelki' najdete nadomestke mesa, ki so na voljo na slovenskih policah.

*Juha miso je tradicionalna japonska juha, ki je ime dobila po pasti miso, narejeni iz fermentiranega riža, ječmena ali/in soje.

Nazaj na vrh

Ali je alkohol veganski?

Nekatere vrste alkoholnih pijač so, druge spet ne. Večina žganih pijač je veganskih, nekatere pa vsebujejo smetano ali med, zato niso veganske. Večina vin in piva gre skozi proces filtriranja, ki pa pogosto vsebuje živalske sestavine. Takšna filtrirna sredstva vključujejo mleko, albumin (jajčni beljak), isinglass (iz plavalnih mehurjev rib) in želatino. Čeprav filtrirno sredstvo ni prisotno v končnem izdelku (razen mogoče v sledeh), pa je za sam proces vseeno potrebno uporabiti živalske sestavine. Predpisi o deklaracijah zahtevajo vpis alergenov (mleko in jajca), ni pa zahtevan vpis želatine in nekaterih drugih živalskih sestavin. Če niste prepričani, ali je produkt veganski ali ne, je priporočljivo, da se obrnete na proizvajalca določene znamke vina/piva.

Nazaj na vrh

Ne maram tofuja. Ali ga moram jesti?

Obstaja mnogo stvari, ki jih lahko jeste, tako da se vam ni potrebno tofuja niti dotakniti. Tudi če ga ne marate, pa ga boste morda lahko uporabili v kombinaciji z drugimi sestavinami, da si zagotovite dodatne beljakovine ali pa bolj kremasto teksturo hrane (namazov). Tofu se lahko uporablja za izdelavo omak, kot nadomestek sira za testenine in v testu za pecivo, lahko pa tudi zdrobljen kot nadomestek za mleto meso! Če bi želeli dodati nekaj koščkov tofuja k praženi zelenjavi ali kariju, a ne veste, kako se marinira, obstaja mnogo že začinjenih tofujev z različnimi okusi. Enostavno!

Nazaj na vrh

Ali lahko še vedno jem deaktiviran pivski kvas (kvas v prahu, kosmiče, tablete)?

Da. Deaktiviran pivski kvas je koristen, ker vsebuje B vitamine.

Nazaj na vrh

Kaj pa kozmetični izdelki? Kako naj vem, ali vsebujejo sestavine živalskega izvora in ali so bili testirani na živalih?

Izberite Cruelty Free izdelke. Žal ni predpisov, ki bi urejali obvezne vpise na deklaracijskih izjavah izdelkov, npr. ,Ni testirano na živalih'. Če torej niste prepričani glede nekega izdelka, potem zadevo raziščite. Pokličite proizvajalce in jih povprašajte o njihovi politiki testiranja izdelkov. Za nasvet lahko vprašate tudi v Facebook skupini Bela lista izdelkov, ki niso testirani na živalih.

A ne pozabite, tudi če izdelek ni bil testiran na živalih, še ne pomeni, da je veganski. Nekateri izdelki, na primer izdelki za nego kože in ličila, pogosto vsebujejo živalske sestavine.

Nazaj na vrh

Ali je zdravo vzgajati dojenčka ali otroka kot vegana?

Da, dobro uravnotežena veganska prehrana je dokazano zdrava opcija za otroke. Kot pri kateri koli drugi vrste prehrane za otroke je tudi pri veganski potrebno poskrbeti, da se zagotovijo nujno potrebne hranilne snovi, ki pomagajo pri optimalni rasti in razvoju.
Če razmišljate, da bi otroka vzgajali kot vegana ali pa bi želeli otrokov jedilnik zamenjati za veganskega, je priporočljivo, da poiščete zanesljive informacije o veganski prehrani za otroke (www.humanherbivore.com). Priporočljivo je tudi, da za nasvet povprašate strokovnjake za zdravje, ki so specializirani za vegansko prehrano, torej kredibilne prehranske strokovnjake, ki se res spoznajo na to področje. To je najbolje storiti pred zanositvijo, da je, ko se otrok začne razvijati, materino zdravje optimalno.
Za veganske starše in otroke je koristno tudi, če se družijo z drugimi vegani, da si pridobijo znanje in oporo. Vprašajte vegane v vaši okolici ali pa poiščite enako misleče na spletu.

Nazaj na vrh


Viri