Veganstvo izboljša vaše igranje. Kar vprašajte Jermaina Defoea

novica_Jermain_Defoe.jpg

 

Jermain Defoe ve, da je pridobil veliko več, kot je izgubil, ko je črtal meso, jajca in mlečne izdelke iz svoje prehrane. ''Ničemur se mi ne zdi težko odpovedati … ker poznam občutek, ki mi ga da doseganje golov,'' je nedavno povedal angleški napadalec

Pravzaprav ni edini na rastlinski pogon, ki doživlja ta edinstven, pomemben občutek. Nešteto drugih športnikov vseh ravni odkriva enake koristi veganske prehrane – in, kot Defoe, spremljajo večanje svoje zmogljivosti in krajšanje časa za okrevanje. Mnogi celo pravijo, da je hranjenje njihovih teles s super hranilnimi rastlinskimi živili ključ do njihovega uspeha.

Vzemimo ultramaratonca in vegana Scotta Jureka, ki je podrl svetovni rekord za najhitrejši zaključek 2.189 milj dolge apalaške poti. Kot strasten zagovornik veganske prehrane je Jurek prepričan, da je prehrana ključna za njegov uspeh v dolgoletni tekaški karieri. 

Ali pa pomislimo na NFL obrambnega igralca Davida Carterja, ki ima 195 centimetrov in ''136 kilogramov veganstva.'' ''Nimam več bolečih mišic kot nekoč. Nisem počasen. Veliko hitreje si opomorem,'' je povedal Chicago Sun Timesu o svojem prehodu na rastlinsko prehrano. ''Bil sem šokiran. Ko sem začel, sem si mislil: Kaj za vraga? Imam več energije. Sem veliko močnejši, kot sem bil prej.'' Carter pooseblja odgovor na vprašanje, ki ga pogosto sliši veliko veganov: ''Ampak kje dobiš beljakovine?''

Tako kot profesionalni britanski boksar David ''the Hayemaker'' Haye, prepoznan kot eden najboljših boksarjev svoje generacije. Sicer se je za veganstvo odločil zaradi etičnih razlogov, vendar je lani za Telegraph povedal, da je zaradi prehrane močnejši kot kadarkoli. Celo zvezdniški teniški sestri Venus in Serena Williams se prehranjujeta rastlinsko in Venus pripisuje zasluge za svojo hitro vrnitev na teniška igrišča po diagnozi izčrpavajoče avtoimune bolezni predvsem prehrani. V intervjuju za revijo Health  je povedala: ''Zagotovo mi je spremenila celotno življenje.''

Zakaj torej tako veliko profesionalnih (in rekreativnih) športnikov stavi na takšen življenjski slog? In zakaj se zdi, da jim ta da ogromno moči in zagona? Število raziskav, opravljenih izključno na veganskih športnikih, je še vedno malo, vendar raziskave, opravljene na splošni populaciji, ki je prevzela takšen način prehrane, ponuja precejšen uvid.

novica_Venus_Williams.jpg


Venus Williams se je vrnila na teniška igrišča po izčrpavajočem avtoimunem stanju. 

Prvič, prepričljivi dokazi kažejo, da je prehrana, polna sadja, zelenjave, žit in stročnic ter brez živalskih proizvodov, verjetno najboljša za srčno-žilno zdravje. Pravzaprav nekateri zdravniki trdijo, da gre za edino vrsto prehrane, ki dokazano zavira srčno bolezen , ubijalec št. 1 v Veliki Britaniji. V eni izmed dolgoročnih raziskav se je 99 % ljudi s srčno boleznijo , ki so sledili polnovredni rastlinski prehrani, izognilo ponovnemu srčnemu zapletu - srčnemu napadu ali kapi. Medtem je 62 % ljudi, ki niso sledili takšni prehrani, doživelo ponoven srčni zaplet.

Glede na to, da je zdravje srca glavna skrb športnikov vseh ravni, se zdi prehrana, ki ima dokazano manj holesterola ter izboljšuje srčno-žilno delovanje, najboljša izbira za vrhunsko zmogljivost. In najmanj ena raziskava na vegetarijanskih športnikih  to potrjuje: vegetarijanski vzdržljivostni športniki so imeli boljšo kardiorespiratorno sposobnost kot njihovi vsejedi kolegi.

Rastlinska prehrana pomaga tako športnikov kot neaktivnim posameznikom pri ohranjanju vitke linije. Raziskave so pokazale, da imajo vegani v povprečju celo nižje indekse telesne mase kot vegetarijanci, medtem ko imajo mesojedi, v povprečju, najvišje indekse telesne mase. Pravzaprav so vegani najvitkejši tudi v primeru, ko zaužijejo enako število kalorij kot ostale preučevane skupine, kar je posledica njihovega visokega vnosa rastlinskih beljakovin, vlaknin, magnezija in drugih hranil.

Ta zdrava hranila prav tako dokazano znižujejo kronično vnetje – športnikovo najhujšo nočno moro. Po drugi strani pa je visoka poraba mesa povezana z vnetjem, da ne omenjamo višje tveganje za hude bolezni kot so srčna bolezen in sladkorna bolezen tipa 2.

Enako velja za porabo mesa in raka. Tudi fizično pripravljeni športniki niso imuni na to bolezen, ki je odgovorna za več kot tretjino smrti v Veliki Britaniji. Črtanje mesa, mlečnih izdelkov in sira je eden izmed najboljših načinov, kako lahko športniki in drugi zmanjšajo svoje tveganje za rak; raziskave kažejo, da je uživanje prevelikih količin živalskih beljakovin prav tako nevarno kot kajenje , glede na to, da bodo tisti, ki pojedo veliko mesa, štirikrat bolj verjetno umrli zaradi raka ali sladkorne bolezi.

Elitni športniki se - kot Defoe - znajdejo na naslovnicah, ko preidejo na veganstvo, vendar je znanost jasna: vsi lahko uživajo dobrobiti rastlinske prehrane. Morda ne bomo vsi doživeli vznemirjenja ob zadetku gola v Wembleyu, vendar se bomo na rastlinski pogon vsi počutili bolje, živeli bolj zdravo in tekli dalj.

Vir: theguardian.com 
Vir fotografij: theguardian.com; Rob Newell/CameraSport, Luis M. Alvarez/AP
Pripravila: Monika Lavrič
Datum objave: 7.8.2017