Če jeste raznoliko rastlinsko prehrano, vam ni potrebno skrbeti za posamezna hranila.

Dobra novica: če jeste raznoliko rastlinsko prehrano, vam ni potrebno skrbeti za posamezna hranila. Dejstvo je, da ne obstaja prav noben gotov način določanja, koliko posameznih hranil dejansko dobimo iz živil. Poglejmo razloge, zakaj je tako. 

1. Modrost telesa

Sedite? Izvedeli boste namreč nekaj, kar skoraj nihče ne priznava o prehrani: ne obstaja skoraj nobena direktna povezava med količino ob obroku zaužitega hranila in količino hranila, ki dejansko doseže ključna mesta za delovanje v telesu – kar imenujemo biološka razpoložljivost. Če na primer zaužijemo 100 mg vitamina C pri enem obroku, pri drugem pa 500 mg, to ne pomeni, da bomo iz drugega obroka dobili petkrat več vitamina C v tkiva, ki ga potrebujejo.

2. Raznolikost živil 

Hranilna vrednost živil se razlikuje veliko bolj, kot si mislimo. Na primer, vsebnost beta-karotena v različnih vzorcih istega živila variira 3- do 19-krat, v nekaterih primerih tudi do 40-krat in celo več - kot je bilo ugotovljeno pri breskvah. Tako je – če imate v vsaki roki breskev, lahko tista v desni roki vsebuje 40-krat več beta-karotena kot tista v levi – odvisno od dejavnikov, kot so sezona, prst, v kateri je drevo raslo, način hrambe, način pridelave in celo položaj sadeža na drevesu. Beta-karoten še zdaleč ni edini tak primer. Vsebnost »relativno stabilnega« kalcija v štirih vrstah kuhanega fižola (črni, ledvični, navy, pinto) se razlikuje do 2,7-krat: od 46 mg do 126 mg na merico. 

3. Interakcije med hranili 

Teh negotovosti je še več! Morda vas preseneti podatek, da lahko tri prej omenjena hranila drugo drugemu spreminjajo delovanje. Kalcij zmanjša biološko razpoložljivost železa tudi do 400 %, medtem ko karotenoidi (kot beta-karoten) poveča absorpcijo železa tudi do 300 %. Teoretično, če bi primerjali dve dieti, eno z visoko vsebnostjo kalcija in nizko vsebnostjo karotenoidov ter drugo z malo kalcija in veliko karotenoidov, bi ugotovili od 800 do 1200 % razlike v absorpciji železa. Tudi če bi bila teoretična razlika le 100-200 %, je to še vedno veliko, saj 10-20 % odstopanje koncentracij nekaterih hranil v tkivih že kaže na možnost hudih težav. 

Kar nas pripelje nazaj k modrosti telesa. Naše telo se je razvilo tako, da lahko jemo polnovredna živila, telo pa se samo ukvarja s kombinacijami in interakcijami hranil, ki jih pridobimo iz teh živil. 

Če potegnemo črto - jejte veliko prehrane na rastlinski osnovi, ne obremenjujte se s številkami in pustite telesu, da naredi svoje in iz živil potegne tisto, kar potrebuje. 

 

Izvleček iz knjige Whole: Rethinking the Science of Nutrition avtorja T. Colina Campbella
Prevod: Kolenc Janja

clanek_whole.jpg

Objavljeno: 17. junij 2013